Mrai Sndor
2006.08.20. 13:19
Olyasfle ez a knyv, mint a rgi fves knyvek, amelyek egyszer pldkkal akartak felelni a krdsekre, mit is kell tenni, ha valakinek a szve fj, vagy elhagyta az Isten. Nem eszmkrl s hskrl beszl, hanem arrl, aminek kze van az emberhez. rja tanulva akarja tantani embertrsait, tanulva a rgiektl, a knyvekbl, azokon keresztl az emberi szvbl, az gi jelekbl. Elemi ismereteket kvn kzvetteni az emberi let alapigazsgait illeten. Mrai Sndor 1943-ban rott mvt Epikttosznak, kedves Marcus Aureliusnak, Montaigne-nak s valamennyi sztoikusnak ajnlja, akiktl a hatalomrl, a jkedvrl, a flelemmentes letrl tanult.
1
Arrl, mi clja e knyvnek
Olvas, ez a knyv szeretne szinte lenni. Egy ember rta, kinek tudsa szerny s vges. Nem akar mst ez a knyv, mint mind a megszmllhatatlan knyvek, melyek a rgmlt s flmlt idben beszlni akartak az ember sorsrl a vilgban. Szeretn elmondani egy ember, hogyan kell lakni, enni, inni, aludni, betegnek lenni s egszsgesnek maradni, szeretni s unatkozni, kszlni a hallra s megbklni az lettel. Nem sok ez, mert az ember ltalban s e knyv rja klnsen keveset tud csak nmagrl s a vilgrl. De emberi feladatnak elg. Tbbre nem is vllalkozhatunk az letben.
Ez a knyv teht szinte lesz, olvas, s nem eszmkrl s hskrl beszl majd, hanem csak arrl, aminek kze van az emberhez. rja nem tantani akar, amikor e knyvet rja, hanem tanulni. A knyvekbl akar tanulni, melyeket eltte rtak a blcsek s a beavatottak, az emberek letbl akar tanulni, amennyire azt megfigyelni s megrtenie sikerlt, az let jeleibl akar tanulni, teht a betbl, az emberi szvbl, a fvekbl s az gi jelekbl egyszerre. Mert mindez egytt alaktja az emberi sorsot. Nem tuds knyv ez, csak olyan, amilyent az elemiben tantanak. Aki rta, nem ismeri a felttlen igazsgot s gyakran tved a rszletekben. Mert ember. De keresi a felttlen igazsgot, s nem rstelli, ha tved a rszletekben. Mert ember. Olyasfle lesz ht ez a knyv, mint a rgi fves knyvek, melyek egyszer pldkkal akartak felelni a krdsekre, mit is kell tenni, ha valakinek a szve fj, vagy elhagyta az Isten.
S aki jobban tudja, mondja jobban.
2
Az let rtkrl
Az letnek rtket csak a szolglat adhat, amellyel az emberek gye fel fordulunk. Ez kiss szigoran s ltalnosan hangzik, de ez az egyetlen igazsg, melyet minden kvetkezmnnyel megismertem. Senki nem lhet a virgos rten, mint Ferdinnd, a bika, s nem szagolhatja bntetlenl a szp virgokat. Ember vagy, teht ember mdra s az emberek kztt kell lned.
Ember mdra lsz, ha igazsgosan lsz. Ha minden cselekedeted s szavad aljn a szndk van: nem rtani az embereknek. Ha megksrled - feltns s hi szerep nlkl - segteni az embereknek. Nha csak azzal, hogy nem hallgatod el az egyszer igazsgokat. Nha csak azzal, hogy nem mondod tovbb, amit msok hazudnak. Nha csak azzal, hogy nem mondasz igent, mikor mindenki kiabl: "Igen, igen!" Egy leten t, kvetkezetesen, nem beleegyezni abba, ami az emberek hazugsga, nagyobb hsiessg, mint alkalmilag hangosan s mellveregetve tiltakozni ellene.
A hallos gyon csak akkor pihensz nyugodtan, ha mindennap, minden ntudatoddal, az igazsgot szolgltad. Nha nagyon egyszer s kicsinyes az igazsg. De te ne vlogass. Ennyi az let rtke.
3
Arrl, hogyan kell lni s rni
Minden blcs, kinek gondolatait megismernem sikerlt, arra tantott, hogy lni s rni gy kell, mintha minden cselekedetnk utols lenne az letben, mintha minden lerott mondatunk utn a hall tenne pontot. Csak a hall rzelgs, flelem s oktalan gyvasg nlkl val tudata ad letnknek s rsunknak igazi magatartst. Vgzetesen kell lni s rni, teht nyugodtan, nagyon figyelmesen, egyforma ervel figyelve a vilgra s nmagunkra, rtelmnkre s szenvedlyeinkre, az emberek szndkaira s a mindensghez val kapcsolatainkra. Ez az egyetlen emberhez mlt magatarts: tbbet Isten sem kvn tlnk. S nincs nagyobb bn s hibb ksrlet, mint tbbet vagy mst akarni, mint amit Isten kvn tlnk.
4
Az emberi jellemrl
A legrdekesebb tnemny, mellyel az emberi letben tallkozhatunk, az emberi jellem. Semmi nem olyan rdekes, meglep, kiszmthatatlan, mint a folyamat, melynek sorn egy ember elrulja jellembeli sajtsgait. Brmit mutat is a vilg: tjakat s termszeti csodkat, a fldi flra s fauna belthatatlan vltozatait, semmi nem olyan sajtos, mint egy-egy ember jelleme. Mikor rdekldsnk eljut a vilg dolgainak szemllse kzben az emberi jellem ismerethez, egyszerre gy rezzk, ez volt igazi feladatunk az letben. Minden ms, amit megismertnk, csak ismereteinket gazdagtotta. De lelknk csak a jellemek ismerettl lesz gazdagabb. Mert ez a legkzvetlenebb emberi tapasztals, igen, a jellem maga az ember.
S mert a jellem maga az ember, hasztalan iparkodunk eltitkolni azt: jellemt ppen olyan kevss rejtegetheti az ember, mint ahogy testi lnyt nem tudja elrejteni semmifle kdsapka. Ideig-rig viselhetnk az letben lszakllt s lruhkat, de egy pillanatban lehull rlunk minden jelmez s megmutatkozik a valsg. Egy mozdulat, egy sz, egy cselekedet vgl is elrulja igazi jellemnket: az larcosbl csak alkalmi lehet. S a tallkozs egy jellem valdi sajtsgaival a legnagyobb emberi lmny, melyben rsznk lehet.
5
Arrl, mi az let igazi lmnye
Az igazi lmny az ember szmra teht elsrenden ennyi: nmagnak megismerse. A vilg megismerse rdekes, hasznos, gynyrkdtet, flelmes vagy tanulsgos; nmagunk megismerse a legnagyobb utazs, a legflelmesebb felfedezs, a legtanulsgosabb tallkozs. Rmban vagy az szaki Sarkon jrni nem olyan rdekes, mint megtudni valami valsgosat jellemnkrl, teht hajlamaink igazi termszetrl, a vilghoz, a jhoz s rosszhoz, az emberekhez, a szenvedlyekhez val viszonyunkrl. Mikor rtelmem elgg megrett erre, mr csak ezt az lmnyt kerestem az letben.
6
A test megismersrl
Jellemnk megismersvel prhuzamosan meg kell ismerni testnk termszett is. De csak gy, mint egy rossz s htlen szolga termszett. Jellemnk az r, rtelmnk parancsol; a test csak szolga. gy is kell bnni vele, rtelmesen s mltnyosan, prtatlanul s szigoran, mint egy szolgval, aki minden pillanatban hajlamos a htlensgre, a szksre s a lzadsra. Meg kell ismernnk termszett, hajlamait, s amennyire lehet, egyeztetni kell a vilggal, a lehetsgekkel, az let rk temnek radsval. Szolga s egszen gyermekes. Szerveink hajlamai oly kezdetlegesek, mint a kisgyermek kvetelsei. Mindent akar a test, minden rmet, mindenfajta kielglst s folyamatosan akarja. Ilyenkor szigorral kell bnni vele. De az anyag, melybl kszlt, rokonsgot tart a flddel, a vzzel s a csillagokkal is: a testben van valami rk, ugyanakkor, amikor nevetsgesen romland s muland. A nagyon rvid idben, mikor ez a szolga rendelkezsnkre ll, meg kell ismerni termszett s minsgt, titkos szksgleteit, s jindulattal s tapasztalssal megadni neki mindent, amire szksge lehet, hogy elvgezze dolgt s ne zavarja jellemnket s rtelmnket. De a jellem ne trjn semmifle rabszolgalzadst.
7
Az rzkekrl
gy rtem: meg kell rizni rzkeinkkel szemben is rangunkat. Csak nagy figyelemmel, mltnyossggal s tapasztalattal maradhatunk rzkeink mesterei. Aki erszakos nmagval szemben, elbukik. Vad horda ez, az rzkek hada. Minden fegyverrel kzdenek az ember ellen, mint a kecseszkecskenbirkzk*, nem tisztelnek semmifle jtkszablyt, rgnak, cspnek s harapnak. Van valami flelmes s nagyszer is lzadsukban. Az ember addig l, amg szenvedlyei vannak. De a szenvedlyeket lehet nevelni. Az nzst, a kjvgyat, a testi hsget s szomjsgot lehet emberiv varzsolni. A mohsgot t lehet alaktani hasznos emberi akaratt. Mint ahogy a szlbl, a tzbl, a fnybl hasznos, emberi szolglatra alkalmas erket lehet szeldteni - ha mg oly hatalmasok is a vilgban, korbcsoljk a tengert s felgyjtjk az erdket s vrosokat, az ember ersebb! -, gy meg lehet fkezni az erket s indulatokat, melyek tjrjk az emberi testet, uralkodnak szvnk s idegeink fltt. Emberi szolglatra lehet nevelni e vad erket. Ehhez nagyon sok tapasztals, sok szomorsg, sok akarat s emberfeletti er kell.
8
Az emberi magatartsrl
Semmifle magatarts nem jogosult, mely az emberi renden kvl akar felpteni egyfajta letrendet s napirendet. Az ember szmra a vilg dolgainak s a cselekedeteknek addig van csak rtelmk, amg hatni akarnak az emberekre, s egyttmkdnek az emberi vilggal. Ez az egyttmkds lehet kzvetlen s lehet kzvetett. De sajt rdekbl senkinek nincs joga lni, igen, mg alkotni sincs joga.
9
Arrl, hogy az ember rsze a vilgnak
Az ember, mrhetetlen ggjben s hisgban, hajland elhinni, hogy a vilg trvnyei ellen is lhet, megmsthatja azokat s bntetlenl lzadhat ellenk. Mintha a vzcsepp ezt mondan: "n ms vagyok, mint a tenger." Vagy a szikra: "Rajtam nem fog a tz." De az ember semmi ms, mint egyszer alkatrsze a vilgnak, ppen olyan romland anyag, mint a tej vagy a medve hsa, mint minden, ami egy pillanatra megjelenik a vilg nagy piacn, s aztn, a kvetkez pillanatban, a szemt- vagy a pcegdrbe kerl. Az ember, testi mivoltban, nem is magas rang eleme a vilgnak; inkbb csak sznalmasan pusztulsra tlt anyagok sszessge. A k, a fm is tovbb l, mint az ember. Ezrt mindaz, amit testnkn t jelentnk a vilgban, jelentktelen. Csak a lelknk ersebb s maradandbb, mint a k s a fm - ezrt soha nem szabad mskppen ltnunk magunkat, mint lelknk trfogataiban. Az er, mely a romland testi szvetben kifejezi magt, nemcsak alkatrsze, hanem rtelme a vilgnak. Ez az er az emberi llek. Minden ms, amit a vilgban jelentnk s mutatunk, nevetsges s sznalmas.
10
A babonkrl
Nem szabad babonkkal lni. A pnteket, a tizenhrmat, a szemmelverst, a szmok s jelek vajkos magyarzatt a gnosztikusok hoztk vilgunkba, a korai keresztnysg Rmjba tdul, gylevsz s zagyva szektk, szriaiak s alexandriai cseprgk, kancsi szvegmagyarzk, habz szj s sunyi rajongk. A fiatal keresztnysgnek nem volt mg ereje, hogy megverje azokat, akik szemmel vernek, a pntekre ezt mondja: "Egy nap", a tizenhromra: "Egy szm, mint a tbbi." Zavaros s erjed id volt ez. A sztoikusok mr nem parancsoltak Rmban, a keresztnyek mg nem uralkodtak. Az ember elhagyatva llt szemkzt termszetvel s a termszettel. Flt, szklt, babonskodott s varzsolt. Ember vagy, hited van, tudod, hogy rend van a tnemnyek mgtt, felsbb rtelem. Vesd meg a babonkat.
De tudjad azt is, hogy rtelmed s hited bszke ntudata nem fegyelmezi s flemlti a vilg titkosabb erit, melyek szletsedtl hallodig lopakodnak s settenkednek krltted. A baleset, a szmok sszjtka, a nagy szmok trvnye, a fld, a lg, a sugarak rthetetlen szndkai s tervei, mindez belthatatlan. Valamilyen kevs alzatot s remegst azrt megrizhetsz szvedben. A vilg nemcsak fnyes s stt, nem; a vilg zavaros is. Nemcsak sugr, fny s h van; dmonok is vannak. (Goethe hitt a dmonokban.) A vilg nemcsak rtelmes s kvetkezetes; valahol bujkl a tnemnyekben a varzs is. Nem szabad babonsnak lenned, mert ez nem illik emberhez. De nem szabad teljesen megvetni a babonkat, mert ez emberfltti, illetlen gg. Inkbb csak szeld gnnyal kell bnni baboninkkal, mint aki mosolyog - de kiss fl is.
11
A rendszerrl, melyet ksbb megismernk
A ml vek, az idsebb letkor csakugyan adnak valamit, amirt rdemes volt elviselni az let sok fradtsgt, megalztatst, fjdalmas vesszfutsait is. Nemcsak tapasztalatokat adnak, mert a tapasztalatoknak nmagukban nincs sok nevel erejk, mint ezt az letben mindenfel lthatjuk: az emberek, bizonyos tragikus tapasztalatok birtokban is ugyanazokat a vgzetes hibkat kvetik el, akkor is, ha elre tudjk a kvetkezmnyeket. Nem, az idsebb kor nagy elnye, hogy rendszert tudunk felpteni tapasztalatainkbl, ha nem vagyunk egszen ostobk vagy aljasok, s nem hajtunk regsgnkben az emberek ltal kinevetett s lenzett, sz pojck lenni! Mint a vndor, aki egy bonyolult hegyrendszert ismert meg vndorlsai kzben, s a legmagasabb cscsra rve, tltja egy tj szerkezett, ttekinti a hegycscsok sszefgg sorozatnak geolgiai trvnyszersgt, gy ltjuk mi is a ml vekkel a rendszert mindabban, ami trtnik letnkben s msok letben. Ez az ttekints, melyet csak az vek mlsa hoz meg, a legnagyobb elgttel, melyet az emberi s vilgi dolgok megismerse kzben szerezhetnk.
12
Arrl, hogy minden nap tovbb kell menned
S mert vndor vagy, minden nap tovbb kell menned az ton, mely egyetlen clod, teht lelked s a lelkedben elrejtett isteni tartalom megismerse fel vezet. Nem knny ez. Gondold csak meg, milyen sokfajta csbts hvogat tkzben, hogy megpihenj, flbeszaktsd utadat, mssal trdjl! Szp n ll az t mentn s bjos mosollyal int feld. Tested s rzkeid felelnek e hvsra, szeretnl elvegylni e szp testtel s tadni magad a kj des bdulatnak. De tudnod kell, hogy a hi s kjes pillanatokat a teljes kietlensg s tancstalansg kveti. Mert lelked mst akar, s mikor tested megteted egy msik test flledt fszervel, a llek hes s szomjas marad. Pnz, rdemrendek, cmek, rangok akadnak utadba: de mit kezdesz mindezzel, ha a figyelem, fradtsg, id, mely a vilgi elismers ra, elvonja lelked legjobb erit az isteni megismerstl? Cimbork kurjongatnak az t mentn, s hvnak magukkal, kajn vllalkozsra biztatnak: mit nyerhetsz minden zleten s szrakozson, ha a jtkasztal vagy a kocsmaasztal mellett vesztegelsz, s kzben lelked knz srgetssel krdi: "Mirt lopod itt az idt? Mindez gyermekes s aljas. Tovbb kell menned, hiszen dolgod van." Krlbell gy szl hozzd az let, minden nap, minden pillanatban - megpihenni hv, kjelegni, szrakozni, kielglni a hisgban s hatalomban. De mikor nem ez a dolgod! Vndor vagy s minden nap tovbb kell menned. Nem tudhatod, meddig lsz, s egyltaln lesz-e idd, eljutni utad vgcljhoz, lelked s az isteni megismershez? Ezrt menj minden nap tovbb, sebes lbakkal s szegnyen is. Mert vndor vagy.
13
A ksrtsrl s a tapasztalsrl
A krdsre, vajon vrteznek-e a tapasztalatok az let olcs vagy veszlyes, nagy ervel megszlal ksrtsei ellen, tagadssal kell felelni. Ilyen ksrtsek a hamis becsvgy, az indulati lehetsgek, mint a szerelem, szerepls, vilgi siker, az rzkek csbtsai, az egszsgnkre kros tkezsbeli tlzsok, az ital s a bdtszerek, a testi szenvedlyek s azoknl is krosabb s veszlyesebb szellemi s jellembeli eltvelyedsek, mint a bosszvgy, a hazugsg, a kapzsisg. Mindezek a veszlyek s csbtsok minden letkorban konok ismtldssel ksrtik meg az embert. A tapasztals, mely arra tant, hogy minden tlzs, hazugsg s tiszttalan szndk csaldshoz, csmrhz, megalztatshoz s betegsghez vezet, nem v meg attl, hogy e ksrtsek ldozatai legynk. Csak a jellemnkhz val hsg vhat meg a bukstl, nem pedig tapasztalataink. A termszetben nincsen felttlen j s rossz; de flttlenl rossz az ember szmra, amit nem tudunk bntetlenl egyeztetni jellemnkkel. Teht itt is, mint mindig, mikor dntennk kell, ne azt kutassuk, vajon a knlkoz csbts nmagban j-e vagy rossz, hanem csak azt krdezzk: megfr-e jellemnkkel az, amit elkvetni szndkozunk? A vilgi tapasztals nem olyan fontos, mint jellemnk alapos s flttlen ismerete. Vannak tapasztalatlan emberek, akik hsgesek jellemkhz s ezrt nem buknak el a vilgi vizsgn, s vannak reg, agyafrt rkk, akik nem tudjk vgyaikat jellemkhz igaztani, s ezrt mindegyre elbuknak s szgyenletesen orra esnek.
14
A szenvedlyrl
Azt hinni, hogy elvonulhatunk a szenvedly ell, ppen olyan rlet, mintha komolyan hinn valaki, hogy homokbl hzat s menedket pthet a sivatag kzepn a szmum ellen.
A szenvedly ppen gy rtelme letnknek, mint az rtelem, a mrtktarts s a megfontolt vdekezs. Csak az lehet teljes s a termszet rendjhez okos engedelmessggel simul ember, aki termszetnek megfelel mrtkkel s szintesggel tudja tadni magt teste s jelleme szenvedlyeinek. De nem lesz llat, mert ismeri a hatrokat, ahol foggal s krmmel meg kell kapaszkodnia a szlviharban, mely retrt, az rtelem korltaiba. Ne tagadd a testet, de bnj vele mltnyosan s flnyesen, mint az idomt a fenevaddal. Ne tagadd a becsvgyat, de jelld ki hatrait. Ne tagadd az rzkeket, de gy jrj s kelj rzkeid lzadsa kzepette, mint a kapitny a viharba jutott haj lzong matrzai kztt: szigorral, megrtssel, krlelhetetlenl s hsiesen. Mst nem tehetsz. Ez a legtbb, amit ember tehet.
15
A jra val restsgrl
A legtbb emberi szerencstlensg, nyomorsg, a remnytelen, szgyenletes s baljs emberi helyzetek igazi oka leggyakrabban nem is az emberek gonoszsga, hanem egyszeren a tunyasg. Az a bizonyos "jra val restsg", melyrl a Biblia beszl. Egy gyilkos meglehetsen ritka emberi tnemny. A gyilkossghoz mr er kell, egynisg, kpzeler, nagy indulatok. Gyilkosok ellen lehet vdekezni is. Aki gyakoribb, s aki ellen nem lehet vdekezni, s aki az emberi nyomorsgot s tragdikat milliszmra tenyszti, az a jmbor s tunya ember, aki elfordtja fejt, ha valamilyen aljassgot vagy jogtalansgot lt, nem emeli fel a telefonkagylt, ha segthetne is e figyelmeztetssel, vatosan krljrja az emberi nyomorsgot s sztlanul odbb megy mellle, holott klnsebb ldozat s erfeszts nlkl visszaadhatn egy ember kedvt az lethez, vagy segthetne egy nyomorulton. Az ember, aki harcra kel a vilggal a maga zsarnoksga rdekben, nem olyan veszedelmes, mint az udvarias, sunyi s megfontolt kzpszersg, a hmmg kzputassg, a gyva s lusta nzs. Ez a fbn. Ez a fajta ember csinlja a vilgot olyann, amilyen, s neki ksznhetjk, ha e tapasztalatok birtokban klnsebb sajnlkozs nlkl bcszunk hallunk rjban az emberi vilgtl.
16
A vilg hvsrl
Sok bonyodalmat s zavart okozott letemben a vilg hvsnak, vonzsnak s a lnyemtl s hajlamaimtl idegen vilgi szereplsnek lland sszetkzse. Mert az emberek trsas lnyek, s ez a szp hajlam egyltaln nem megvetni val bennk: helyes, ha az emberek keresik egyms trsasgt, rtelmes s barti hangulat beszlgetsek sorn megismerik egyms nzeteit, s ha legtbbszr nem is kapnak mst az egyttltektl, mint az let magnynak idleges feloldst, mr ez is megrte azt a kevs fradsgot s knyelmetlensget, amely az ilyen sszejvetelek ra. Az ember trsas lny, s legtbbszr ppen trsasgban bontja ki jellemnek szp kpessgeit: aki mltnyosan s trelmesen trsalog, meggondolt s kellemesen fogalmazott prbeszdben iparkodik megismerni embertrsai nzeteit a vilgrl s az emberi sorskrdsekrl, trelmesen felel az ellenvetsekre, nem tl id eltt, jl fogalmazza meg vlaszait s aztn alkalmazkodsbl, udvariassgbl sem hajland eltrni attl, amit igazsgnak megismert: az ilyen ember tulajdonkppen a legszebb emberi feladatot vgzi, mikor trsasgba megy, s ott megismeri embertrsai vlemnyt s nem hallgatja el a magt. De a legtbb embert inkbb csak a hisg, az unalom ell val menekls vgya vezrli embertrsai krbe; s nagyon ritka az olyan eset, melyet emberek kztt tltttnk el, s utna nem reztnk bntudatot, mintha valamilyen kicsapongsnak vagy tivornynak lettnk volna rszesei s bntrsai. Nagyon kell vigyzni, hogy kerljk az olyan hzak meghvsait, ahol a hziak a "trsasg"-tl valamilyen trsasgbeli vagy mestersgbeli rangjelzst remlnek. Az ilyen trsas egyttlteknl a meghvottakat gy tekintik, mint egyfajta ritka rut, melyet a hziak eladnak a vilgi hisg piacn.
A trsas letet, annak nagyvilgi vagy mestersgi vltozatait mindig kerltem. Nem rstelltem azt sem, ha meg kellett bntanom embereket, akik hisguk vagy hamisan rtelmezett becsvgyuk rdekben hvogattak hzukhoz. "Meghvni" nagy mvszet, igen sok lelki nemessg, tapintat, ember- s helyzetismeret kell hozz. S meghvst elfogadni, vagy nem fogadni el: ez is jellem krdse, mint minden emberi krds.
17
Azokrl, akik trsasgban eladnak
Vigyznunk kell trsasgban azokra az emberekre, akik soha nem asztalszomszdjukhoz, hanem mindig az egsz trsasghoz beszlnek, azt akarjk, hogy minden szavukat minden jelenlv hallja, zsugorian vigyznak arra, hogy egyetlen szavuk se guruljon asztal al, llandan trtnetkket meslnek, eladsokat tartanak a maguk kivlsgnak bizonytsra s a trsasg elbvlsre. Az ilyen embereket kedvelik s szvesen hvjk trsasgba, mert elfoglaljk a jelenlevk eszmlett, rdekessget s nha jkedv hangulatot nyjtanak az egybegylteknek. De ezek az emberek hamis prftk: nem az fontos nekik, amit mondanak, nem is, hogy meggyzzk azokat, akikhez beszlnek; egyes-egyedl sajt hisguk kielglse fontos nekik. Az ilyen emberek trsasgt tancsos gondosan kerlni.
18
Arrl, hogy negyvenves korra mindent tud az ember
Marcus Aurelius mondja, hogy negyvenves korra egy frfi, akiben vilgt egy szikrja az rtelemnek, mindent meglt s mindent tud, ami eltte trtnt az idben az emberekkel, s ami az utna kvetkez idben trtnhet mg.
A rszletek lehetnek vltozatosak s eltrek, de az alaplmny - minden emberi let kzs alaplmnye - negyven v alatt csakugyan megtrtnik minden emberrel. Meglte a szenvedlyeket, tapasztalta a termszeti trvnyek llandsgt, s teljes bizonyossggal tudja, hogy haland. Tbbet nem tudott Caesar sem, Antonius sem, Marcus Aurelius sem, tbbet nem fog tudni az ember az idben nmagrl s a vilgrl soha. Minden ms csak ismtlds.
19
Arrl, hogy aki megtudott valamit, egykedv lesz
A tuds mgtt az egykedvsg van. Ha megtudsz valami valsgosat az letrl, nyugodt leszel s egykedv.
Ez az egykedvsg nem panaszkodik. Nem vdol, nem kr szmon, nem kvetel bosszt, sem elgttelt, sem magyarzatot. Minden remnytelen, ami emberi. Csak az isteni a teljes, csak a llek nem remnytelen. Mit akarhat az ember mst, mint egykedvsget, ha emberi vgyakkal fordul az isteni fel? A beavatott ember csendes. Tudja, hogy nem lehet segteni. A legtbb, amit tehet, ha nem rt msoknak s magnak. Aki a hall fel l, aki az emberek kztt l, teht az igazsgtalansgban l, mit is remljen? Ha szvt egyfajta nyugalomra s alzatra tudja nevelni, ez mr csaknem vigasztals s der.
20
A knyelemrl s a magnyossgrl
De hiba mondjuk: "Nem rint a vilg gncsa, sem elismerse! Minden muland!" - ha lelknk mlyn nem rezzk, hogy megtettk ktelessgnket a vilg fel is. Ezt az nvdat gyakran reztem. Nem olyan nehz lemondani arrl, amit a vilg hi elismersben, szrakozsi lehetsgekben, trsadalmi vagy anyagi kielglsben nyjt, s visszavonulni az emberektl, csak feladatainknak s annak a kisebb krnek lni, melynek emberi szolglatt elvllaltuk. Nem knny ezt sem megtenni, de nem is lehetetlen; rosszallssal fogadjk elvonulsunkat, mert a vilgi dolgok megvetst s brlatt ltjk az ilyen magatartsban; klncnek neveznek, de ugyanakkor bizonyos tisztelet is vezi a mord remett, s ez a tisztelet s elismers kielgti hisgunkat. Ezenfell sok knyelmetlensgtl is megszabadulunk, mikor elvonulunk az emberek ell.
De egy hang mgis azt sgja neknk, hogy nzen, knyelmesen cseleksznk, mikor teljesen elvonulunk az emberekkel val rintkezs ell, s a remete magasztos magnyba burkolva bolyongunk mvnk s letmdunk sivatagban. Elszr is, a francik egyik szava szerint, minden remete gyans, aki pontosan ismeri a menetrendeket - a legtbb remete, aki srtdttsgbl vagy kisebbsgi rzsekbl az, pontosan ismeri a vonatok indulsi idejt, a vonatokt, melyek visszavihetik a vilgba! - s a legtbb "nagy magnyos" krl gy sugrzik a hisg lgkre, mint az szaki fny, amely csak fnylik, de nem melegt s nem vilgt. Aztn, nincs mindenkinek joga, magnyosnak lenni. A magnyhoz csak annak van joga, az emberektl elvonulni csak annak van igazi jogcme, aki az emberek gyt jobban tudja gy szolglni. Mert senkinek nincsen joga spleenbl*, dacbl, ggbl vagy hisgbl magnyosnak lenni. De ha vrmrskletnk s munknk termszete, mellyel az embereknek akarunk szolglni, olyan, hogy ehhez magnyra van szksgnk, akkor, csak akkor, elkerlhetjk az emberek trsasgt. De az ilyen munks s az ilyen munka ritka, s az ember, aki a magnyt vlasztja, elbb vessen alaposan szmot lelkiismeretvel.
21
Arrl, hogy mindenben az id dnt
Mikor az let, valamilyen emberi helyzet dntsre knyszert, vigyzz, hogy az elhatrozsokat a vltozs trvnynek trfogatba lltsd: mert minden "dnts" az idben kap csak vgs tartst s alakot.
Dntsl, de ne olyan flttlenl! Ne olyan mindenron! Ne olyan egszen! Add meg az emberi elhatrozsnak azt a jtklehetsget, amelyre szksge van, hogy beilleszkedjk a vilgba s az idbe, elhelyezkedhessk az emberi szndkok, a vltozs trvnyei kztt. Ne akard eskvel, szggel s kalapccsal rgzteni minden idkre azt, amin az jszaka s a reggel is vltoztat valamit, szved s rtelmed is rkk csiszol, mst, alakt valamit, ma, holnap s rkk. Adj az elhatrozsnak idt s trfogatot, hogy megtallja igazi helyt s formjt a vilgban. Dntsl, de ne nagyon! Dntsl, de ne flttlenl! Cselekedjl, de ugyanakkor bzz mindent az idre is. Megltod, holnapra vagy esztend mltn, hogy nem te dntttl, hanem a trfogat, melyben minden emberi gy eldl: az id.
22
A hisgrl
Legtbbet s legkegyetlenebbl a hisgtl szenvedtl? Mindig be akartad bizonytani magad? rtelmed, szellemed vagy ms, gyansabb s nevetsgesebb kpessgeid, trsas biztonsgod, fellpsed vagy az emberi dolgok ismeretben val jrtassgod? Forgoldtl a vilgi piacon, s oly nevetsges voltl, mint a clown* a cirkusz frszporos porondjn, mikor utnozza az llatszeldtk s ermvszek veszlyes mutatvnyait. S mirt nem gondoltl soha arra, hogy a tetszs, melyet gy arathatsz, egy unatkoz, kajn s gyermekes tmeg alkalmi tetszse csak? Egyetlen pillanata a magnynak, az nismeretnek, mikor legyzted a hisgot, tbbet adott neked is, az emberi vilgnak is, mint minden mutatvny, mellyel a vilg eltt illegetted magad. Egyetlen mozdulata az alzatnak nagyobb hstett, mint minden moh produkci, melyet az emberek megtapsolnak. Gondolj erre, mg nem ks.
23
Arrl, hogy a szpsg trkeny
Nyugtalan vagy, mert rzkeid ingerli s megzavarja ez a szp, fiatal n, s attl kell tartanod, szpsgt s fiatalsgt megosztja msokkal is? De mit is vrtl tle? Valamilyen zrdai fogadalmat, komor hsget? Nem azrt szp s fiatal. Gondold csak el, milyen nagy gond s aggodalom szmra ez a trkeny szpsg s ml fiatalsg, ez a gonosz ajndk, mellyel megldotta s megverte a Teremt - ez a szpsg, mely minden nappal s pillanattal vltozik, mlik, halvnyabb s trkenyebb lesz? Gondolhat-e msra, adhatja-e szvt msnak, mint tulajdon szpsgnek s fiatalsgnak, foglalkozhat-e mssal igazn, egszen, szve s rdekei szerint? Mintha a reggel egy verfnyes pillanatt szeretnd rgzteni, vagy a tenger egyfajta vilgtst, s azt kvnnd, maradjon a vilg rkk ilyen! Tanulj szernysget, rlj a szpsgnek, s ne vrj tle mst, mint amit adhat. Az let melegsgt pedig keresd msutt; a szpsg hideg lng, nem lehet melegedni mellette.
24
A betegsgrl, ltalban
A betegsget azzal az alzattal kell fogadni, ahogyan a bns a megrdemelt s mltnyos tletet fogadja. Mert mindig jellemnk, termszetnk, indulataink s szenvedlyeink, gyngesgeink s bns hajlamaink tkzsbl szrmazik a betegsg. S ha elt a villamos az utcn, akkor is te vagy az oka: mirt nem voltl mg sokkal berebb, megfontoltabb s elvigyzatosabb, mint az ellensges vilg!
Nem mondom n, hogy elvigyzattal, megfontoltsggal s nuralommal elkerlheted a nyavalyt. A betegsg a mindent teremt s mindent pusztt letnek egyik termszetes kellke s szerszma. De a kivgzs mdjt legtbbszr magad vlasztod. A termszet jsgos hhr: ha akarod, a csendes elgs, lass ellobbans blcs s mltsgteljes hallnemt nyjtja neked. De ha nem viselkedsz jellemednek megfelelen - felttelezve, hogy embersges s j a jellemed -, lass tzn pirt meg. Erre kell gondolnod, mikor megtmad a betegsg.
25
Arrl, hogy megcsaljuk az orvost
Valahnyszor orvoshoz mentem, nem tudtam szabadulni a knos s megalz rzstl, hogy megcsalom a derk embert, aki mestersge s emberismerete szerint, agglyosan s gondosan, de teljesen remnytelenl foglalkozik velem. Mert mindaz, amit ajnlhatott - az orvossgok, klnfle gygymdok, vz vagy sugr, porok s folyadkok -, taln gygytotta vesm, mjam vagy szvem, de nem gygythatta azt, ami a betegsg egyetlen oka: letmdom, mely jellemembl, alaptermszetembl s hajlamaimbl kvetkezik. Ezrt, komolyan s udvariasan, legjobb tudsunk szerint, de mindig megcsaltuk egymst, az orvos s a beteg. letmdokat nem lehet gygytani, s megvltoztatni is csak ideiglenesen lehet.
Ezrt gondoskodik a termszet, blcsen, a betegsgekrl: mert a legtbb ember csak a nyavalya knyszer vesztegzrban piheni ki idlegesen szenvedlyeit. "Il est quelque fois saine d'tre malade!"* - mondotta egy francia. A legtbb ember elpusztulna negyvent ves korban, ha nem pihenne meg kzben nhny htre a beteggyban.
26
Az egyezkedsrl
Mindennl fontosabb, hogy munknkat, hajlamainkat s lettemnket egyeztessk a termszet nagy s rk ritmusval. A hold jrsa, a szelek fordulsa, a nap forrsga, az jszaka ramai, mindez alaktja szemlyes sorsunkat, keddi vagy szerdai letrendnket is: az ember hallja, nagyon messzirl, az intseket s figyelmeztetseket, a vilgmindensg v-igazt zrejeit... Egyszerre kell lni a nappal, a holddal, a vizek radsval, a hideggel s meleggel: soha nem ellene, mindig belesimulva a vilg sszhangjba, a teremts s pusztuls teljes rendjbe. Csak azok botlanak meg az letben, akik valahogyan bellrl sketek a vilg hangjai irnt.
27
Arrl, hogy a szvnkkel is kell lni
De egyszerre kell lni szvnkkel is, azzal a msik lettemmel, mely titkosabb, leplezettebb, nehezebben megismerhet, mint a vilg ramlsnak rendje. Akinek szve, kszsges temmel, nyolcvanat ver, ne akarjon maratoni versenyfutk mdjra lni. llandan hallani kell testnk s jellemnk titkos morzejeleit, e finom s erlyes zeneteket, melyek megszabjk leted igaz mrtkt. Kinek rzkeit eltomptotta a becsvgy, a szenvedly, nem hallja tbb e hangokat. Az ilyen ember teste, lelke s a vilg teme ellen l; emberhez nem mlt mdon l, teht embertelenl bnhdik.
28
Arrl, hogy mikor van jogunk erszakosan vltoztatni az let helyzetein
Munkakrd fraszt, gy rzed, mshol, ms emberek kztt, msfle letfelttelek mellett igazibb ervel s megelgedssel tudnl dolgozni. Az emberi egyttls kimertett, csaldod, kedvesed, bartaid terhedre vannak, s sztkl a vgy, hogy j kapcsolatokat szerezzl. Laksod minden zegt-zugt vakon ismered mr, s remnykedsz, hogy az j, korszerbb, knyelmesebb laksban megtallod tested knyelmt s lelked nyugalmt. Igen, a vrost is untig ismered mr, ahol szlettl, nevelkedtl, frfiv serdltl. Igen, az orszgot is, mely hazd, megismerted, mint a bnysz a trnkat, ahol negyven, tven ven t dolgozott; nemcsak vzszintesen, hanem fgglegesen ismered, minden veszlyvel s mlysgvel. s hallottl idegen orszgokrl, tvoli vilgokrl, ahol mltnyosabbak az emberi egyttls felttelei. Knoz a ktely, srget s sztkl a vgy, hogy elhagyjad munkahelyed, csaldod, kedveseid, vrosod, hazd, s erszakos mozdulattal kiszaktsd magad mindabbl, ami eddig leted krnyezete volt.
A ksrts rjban vizsgld meg tapasztalataid, rtelmed, jellemed s a vilgi dolgok igaz termszetnek ismeretben vizsgld e vgyakat. j emberek nem adhatnak neked semmit, ami alapjban megvltoztatn a vilghoz val viszonyodat; mert csak te adhatsz magadnak valami elhatrozt s lnyegeset. Hasonlkppen az j munkahelyen is munks maradsz, s rajtad mlik, milyen ervel teremtsz magadnak az j helyzetben megfelel munkalehetsgeket. Minden rajtad mlik. ppen gy az j vrosban, az idegen orszgban, ahol mltnyosabbak az emberi egyttls felttelei, megtallod idvel ugyanazt az emberi nzst, kapzsisgot, hisgot s rosszakaratot, ami hazdban gylletesnek tetszett; mert az emberi alaptermszet nem vltozik meg az orszghatrokat jelz sorompk mgtt. S ezenfell mg idegen is leszel; s idegennek lenni mindig annyi is, mint nyomorknak lenni. s az emberi trvnyek egyike parancsolja, hogy mindig, felttlenl maradj hsges hazdhoz, mg akkor is, ha ez a haza zsarnoki mdon, mltnytalanul bnik el gyermekeivel.
Mikor van ht jogod erszakosan vltoztatni leted krlmnyein, keretein s helyzetein? Semmi esetre sem akkor, ha unalmad szntt, vgyaid kielglst, bosszd betelst remled az ilyen elhatrozstl. Maradj, ahov az let lltott, vgezd ktelessged s tltsd meg lelked az igazsggal; tbbet az j vilgban sem kaphatsz, a dli szigeteken sem. De ha gy tapasztalod egy napon, hogy munkd, leted krnyezete s felttelei nem egyeznek jellemeddel - akkor s csak akkor sznd el magad a vltozsra. s tudjad, hogy te minden vltozson bell ugyanaz maradsz.
29
Az ltzkdsrl
Az ltzkdssel egyltaln nem kell trdni.
30
Az nkntes fogadalmakrl
Az nmagunknak tett nkntes fogadalmakat - "holnaptl nem teszem ezt vagy azt, gy vagy gy lek, ezzel vagy azzal foglalkozom" - taln mg alaposabban meg kell fontolni, mint az embereknek adott szavunkat. Mert az embereknek adott szt vissza is vonhatjuk, ha gy ltjuk, hogy a vilg vltozik szavunk krl, mskppen helyezkednek el az emberi dolgok az egyszer igazsgnak megismert s fogadalomban megvallott eszme krl. Az igazsg is vltozik. De az nmagunknak adott sz annyit jelent, hogy szerzdst ktttnk jellemnkkel, mely nem vltozik, s ezrt a vele kttt szerzdst sincs mdunk megvltoztatni. Ha a vilg megvet, mert valamilyen lelkiismereti okbl nem tudtuk megtartani adott szavunkat, ezt a megvetst tl lehet lni, mert a vilg sem erklcss szerzd fl. De ha jellemnket csaljuk meg, akkor is van ugyan mdunk tovbblni, de bels magatartsunk bizonytalan lesz, bntudatos s ingadoz.
31
Az let ritmusrl
Mindig vltani az let ritmust. Tudatosan s figyelmesen cserlni munkt s pihenst, koplalst s bsget, jzansgot s mmort, igen, mg gondot s rmet is; tudatosan felllani az let tertett asztala melll, mikor legjobban esik a bsg, tudatosan bekapcsolni gondokat s feladatokat, melyeknek nevel erejk van. Nem elbzni magad semmifle helyzetben. Mindennek aljn az isteni gondolat van, a szellem, mely kormnyozza a vilgot: s ez a szellem nem tr semmifle magabiztos kedvtelst, nhitt elgedettsget, pislog s lusta kielglst. Mindig alakulni s vltoztatni, odasimulni s ldozni valamit, mindig adni, amikor kapsz, mindig tovbbadni, amit szereztl, gy vagy gy... Csak nem "biztonsgban" lni. Mindig vrni a vihart s a tzvszt. S ha beksznt a vihar s a tzvsz, nem csodlkozni s nem sopnkodni. Nyugodtan mondani: "Itt van." S oltani s vdekezni.
32
Arrl, hogy semmitl nem kell flni
Ha j gyet vdesz, mitl is flhetsz? Mi is trtnhetik veled? Letepernek, megrgalmaznak, kirabolnak, meggyalznak? Vdakkal fordulnak ellened, hamisan tlnek? Mindez nem vltoztat azon, hogy az gy, melyet vdtl, j volt, s ezrt j volt az is, amit csinltl, mikor a j gy vdelmre szegdtl. Ilyenkor ne trdj senkivel s semmivel, csak az gy igazval, melyet meg kell vdened. Vgl is tehetetlenek az igazsggal szemben. Letiporhatnak, de meg nem gyzhetnek, vdolhatnak, de meg nem hazudtolhatnak, elvehetik leted, de nem vehetik el igazsgod. Csak akkor nem vagy magnyos az letben, ha j gyet vdesz. Nincs fizetsg s jutalom az ilyen perben. De nincs alku sem. Ezrt soha ne flj kimondani azt, amirl egsz lelkeddel tudod, hogy igaz.
33
Arrl, hogy szabadok vagyunk
Mikor a hatalmasokkal llasz szemkzt, gondolj mindig arra, kitl kaptk ezek az emberek hatalmukat? S mit is tehetnek ellened? Elvehetik javaidat, szabadsgod vagy letedet? s aztn? Parnyi mikroba, fertz baktrium is elveheti leted, mely trkeny s muland, mint a rovarok lete. Nem, a leghatalmasabb rnak sincs igazi hatalma lelked fltt, s ezrt tehetetlen, ha te igazsgos vagy, s igazsgtalan. Csak akkor tehet ellened valamit, ha tged bnben tall, s igazsgos. Ezrt ne arra gondolj, mit mondasz majd a nagy rnak, hogyan viselkedel; csak arra gondolj, hogy szabad vagy, amg igazsgos vagy, s a nagy r tehetetlen igazsgod ellen.
34
Arrl, hogy a blcsek is meghalnak
Minden olvasmnynak, mely llspontra s magatartsra tant a halllal szemkzt, megalz s csggeszt utze van. Mind ez "ars beatae moriendi"-k*, az kor pogny s a kzpkor keresztny blcsei, a sztoikusok, a hitvallk, a humanistk, az jkor termszettudsai iparkodnak meggyzni, hogy a halltl egyltaln nem kell flni. Vdekezsl s magatartsknt egyesek ggt s magasztos mltsgot ajnlanak, msok blcs szeldsget s beleegyezst, megint msok kznyt, egyesek rajongst, vgyakozst, mintha a hall valamilyen legfbb j lenne, a tlvilgi idvezls belpjegye, melyet megvltani nem is siethetnk elgg mohn. gy beszl Seneca, mikor kznyt tant, mert elnk trja, milyen semmis, esend s figyelemre mltatlan mindaz, amit elhagyunk az letben, gy a keresztny Boetius, gy Huxley, a termszettuds, mikor gy ltja az letet s a hallt, mint egyfajta vegyi folyamat kt vltozatt. Minden blcs iparkodik valamilyen emberi llspontra tenni szert a hall rmsgvel szemben.
Ez az iparkods emberi, meghat. ppen ezrt, remnytelen. Gondolj arra, hogy a blcsek is meghalnak. S hasztalan mondjk: "a hall csak vltozs" - szvnket s ennen szvket sem tudjk e blcsessggel megnyugtatni. rtelmk taln megismeri ez igazsgot; szvk nyugtalan marad. Seneca fogvacogva halt meg. Ne rstelld a hallflelmet. Ne szgyelld megvallani, hogy fj itthagynod ezt a frtelmes s nagyszer bizonyossgot, az letet, az ismeretlen s baljsan rthetetlen bizonytalansgrt, ami a hall, a megszns, a semmi. Flj csak, nyugodtan. Ne sopnkodj, de flj. Msklnben, ha ez knnyt lelkeden, sopnkodhatsz is. Ne akarj "mltsgteljesen", teht hazugon meghalni. Halj meg, ahogy ltl: ember mdra, teht kiss hsiesen, s gyvn is.
35
A valsgos ignyrl
Tbbet, sokkal tbbet lni fvel, nvnnyel, gymlccsel. Kevesebbet, sokkal kevesebbet zsros s fekete hssal! Sok halat enni, s mindennap rozskenyeret. Napkzben nem inni soha, semmifle szeszes italt, s ha mr iszol, csak este, csak tkezs utn, csak tiszta bort, soha mskor s semmi mst. Ha egy nap boroztl, huszonngy rkvetkez rn t nem rinteni meg a borospoharat. Hallani vred zgst, mikor szinte vggyal akar elvegylni egy msik test vrnek temvel. Elfordulni minden alkalmi ksrtstl. Tudni, mikor akarsz te igazn valamit, te, a tested, az zlsed, a vrmrskleted, s mikor vagy falnksgbl, hisgbl, unalombl hes vagy szomjas, vagy rzkien kvncsi.
Tested valsgos ignyei s jellemed mrtke szerint lni.
36
Az ellensgrl
Vannak a kzmbsek, a bartok, az ellenfelek, akik valamely eszme vagy meggyzds, vagy rdek parancsszavra harcolnak ellened. Ez az emberi let rendje, csak gy van szp feszltsge az letnek: bartok s ellenfelek kztt, a kzmbsk nagy tmegben.
S aztn van az ellensg. Nem ellenfl , tbb annl. Mintha a vgzet kijellt volna ketttket egy prharcra, melynek nincs oka, sem rtelme. Tudsz rla, ahogy is tud felled, noha az let, a plya semmilyen terletn nem keresztezted tjt. Gyll tged, kenyeredre, letedre tr: soha nem vtettl ellene. Egy leten t kerlitek s keresitek egymst.
Mit is tehetsz ellene? Mindenekeltt iparkodj megrteni. az ellensly letedben. Msklnben suta s balog lenne leted kzdelme. Szksged van re. Le kell gyznd magad, hogy t legyzhesd. Meg kell ismerned az igazsgot, hogy igazad legyen vele szemben. Jobbnak kell lenned, mert gonosznak hisz s hirdet tged. Isten t jellte ki trsadul a fldn. Kzs vllalkozsotok van, mint a bajvvknak. Ne dfd le id eltt; egyltaln ne dfd le. tant meg lni, harcolni, vdekezni. Tudjad, hogy szksged van re.
37
A nkrl ltalban
Ksznet a nknek.
Ksznet neked, aki megszltl. s neked, aki a felesgem voltl. s neked, te harmadik, tizedik, ezredik, aki adtl egy mosolyt, gyngdsget, egy meleg pillantst, az utcn, elmenben, vigasztaltl, mikor magnyos voltam, elringattl, mikor a halltl fltem. Ksznet neked, mert szke voltl. s neked, mert fehr voltl. s neked, mert a kezed szp volt. s neked, mert ostoba s j voltl. s neked, mert okos s jkedv voltl. s neked, mert trelmes s nagylelk voltl. s neked, mert betakartad hajaddal arcomat, mikor megbuktam s rejtzni akartam a vilg ell, s neked, mert tested meleget adott testemnek, mikor fztam az let magnyban. s neked, mert gyermeket szltl nekem. s neked, mert lefogod majd puha ujjakkal a szemem. s neked, mert kenyeret s bort adtl, mikor hes s szomjas voltam. s neked, mert testedbl a gynyr sugrzott. s ksznet neked, mert j voltl, mint az llatok. s neked, mert testednek olyan illata volt, mint a fldnek az let elejn. Ksznet a nknek, ksznet.
38
A hazrl s az llamrl
Nevelhetnk-e valakit hazaszeretetre? Mintha azt mondanm: "Korbccsal s szges ostorral knyszertlek, hogy szeresd nmagadat." A haza nemcsak fld s hegy, halott hsk, anyanyelv, seink csontjai a temetkben, kenyr s tj, nem. A haza te vagy, szrstl-brstl, testi s lelki mivoltodban; szlt, temet el, t led s fejezed ki, mind a nyomorult, nagyszer, lngol s unalmas pillanatokban, melyek sszessge leted alkotja. S leted a haza letnek egy pillanata is.
Hazaszeretetre nem tudlak megtantani: rlt az, aki nmagt tagadja. Hazd a trtnelmi mretekben megnagytott s idtlentett szemlyisg. A haza a vgzet, szemlyesen is. Nem fontos, "szereted"-e, vagy sem. Egyek vagytok. De gy ltom s tapasztalom, hogy te - szval, nneplyesen, rsban s a dobogkon - inkbb az llamszeretetrl teszel bizonysgot s hitvallst. A haztl ugyanis nem lehet vrni semmit. A haza nem ad rdemrendet, sem llst, sem zsros kenyeret. A haza csak van. De az llam ad finom stallumot, csecse fityegket szalonkabtodra, prma koncot, ha gyesen szolglod, ha fstlvel jrsz krltte, ha - frfiasan, kidllesztett mellel megvallod a vilg eltt, hogy te szereted az llamot, akkor is, ha kerkbe trnek. ltalban nem trik ezrt kerkbe az embert. ppen ezrt, minden llamszeretet gyans. Aki az llamot szereti, egy rdeket szeret. Aki a hazt szereti, egy vgzetet szeret. Gondolj erre, mikor hrgsz a dobogkon s melled vered.
39
A gyalzatrl s a msok fjdalmrl
Az ember, aki vrtezetten s az ember rangjhoz ill mdon akarja megllani helyt az let kegyetlen tkzetben, helyesen cselekszik, ha nemcsak prtatlansgra s flttlen igazsgossgra, hanem flelem nlkl val bszkesgre, mindenfajta emberi rmnynak s veszlynek megvetsre, mindenfle emberi helyzetnek flnyes szemlletre neveli magt. Flny alatt nem a nyegle kznyt rtem, hanem az rtelmes s jellemes ember hidegvrt az let mindenfajta tmadsval szemben. Az emberi aljassgot, nyomorsgot, a balesetek s tragdik szvevnyt, az eshetsgeket, melyek minden pillanatban llkodnak krlttnk, hogy megdntsk azt, amit magunkban vagy a vilgban - mvnk eszkzeivel - ptettnk, megzavarjk lelknk nyugalmt, megfertzzk letnk viszonylagos elgedettsgt, elraboljk azt, amit jogosan szereztnk: mindezt nem lehet elgg fellrl, elgg kzmbsen, hidegen s flnyesen nzni.
Csak akkor nincs jogunk hidegnek s flnyesnek maradni, ha azt ltjuk, hogy rtatlanokat gyalznak s knoznak. Ilyenkor ne ksreld meg, ember, valamilyen szemllet, blcselet vagy magatarts ormairl, mozdulatlanul s hidegen nzni az emberi nyomorsgot. A magad gyben maradj elkel, hideg, rzketlen s ggs. A msok nyomorsga gyben rezzl, hevljl, cselekedjl - ne dzkodjl attl, hogy terhre legyl a hatalmasoknak, kunyerlj, vesztegess, ha kell, kvess el mindent, hogy segts. A msok gyben nem lehetsz prtatlanul s hidegen blcs, sem bszke, sem flnyes. Az rtatlanok fjdalma s megalzottsga ktelez, hogy elhagyd nyugalmad szirtjeit. Akkor, csak akkor, nincs jogod magnyosnak s bszknek maradni. Ezt jegyezd meg jl!
40
A lelkiismeretrl
Csak a lelkiismeret lehet brd, hhrod vagy prtfogd, senki ms! Ha rsz, csak a lelkiismeretnek tartozol szmadssal, senki msnak. Mindegy, mit vrnak tled, mindegy az is, mivel bntetnek, ha nem azt adod nekik, amit remlnek tled, vagy amit hallani szeretnek! A brtn s a szgyen, a pellengr s a meghurcoltats, a hamis vd s a nyelvel megalzs, a szegnysg s a nyomorsg, mindez nem rint igazn. Csak lelkiismereted tud bntetni, csak ez a titkos hang mondhatja: "Vtkeztl." Vagy: "Jl van." A tbbi kd, fst, semmisg.
41
Arrl, hogy az rt senki nem vdheti meg
Valahnyszor hajszt s tmadsokat indtottak ellenem - s egy ri plya sorn ezek a hajszk elkerlhetetlenl ismtldnek, nha letveszlyes fordulatokkal -, tapasztaltam, hogy a megtmadott rt semmifle kls segtsg nem vdheti meg. Sem a hatalom, sem a brsg, sem a plyatrsak segtsge, mg a jindulat emberek nkntes felbuzdulsa s a tapasztaltak blcsessge sem. Az rt egyes-egyedl csak mvei vdik. Mg csak nem is mvei minsge, mely mindig egyenetlen, hanem a s z n d k, mely egy ri let munkjn tvilgt. Ez a rejtlyes sugr s er, mely valamilyen - viszonylagos - srthetetlensget ad az rnak. Az r csak abban bukhat el, ha bizonytani tudjk, hogy munkjnak szndka nem szinte. Akkor az r s mve harakirit kvetnek el. Minden ms nem szmt sokat: a vd sem, a vdelem sem.
42
Az olvassrl
Ervel olvasni. Nha nagyobb ervel olvasni, mint amilyen ervel az rs kszlt, melyet olvasol. htattal, szenvedllyel, figyelemmel s krlelhetetlenl olvasni. Az r fecseghet; de te olvass szkszavan. Minden szt, egyms utn, elre s htra hallgatdzva a knyvben, ltva a nyomokat, melyek a srbe vezetnek, figyelni a titkos jeladsokra, melyeket a knyv rja taln elmulasztott szlelni, mikor elrehaladt mve rengetegben. Soha nem olvasni fitymlva, mellkesen, mint akit egy isteni lakomra hvtak, s csak a villa hegyvel turkl az telekben. Elegnsan olvasni, nagylelken. gy olvasni, mintha a siralomhzban olvasnd az utols knyvet, melyet mg beadott celldba a porkolb. letre-hallra olvasni, mert ez a legnagyobb, az emberi ajndk. Gondold meg, hogy csak az ember olvas.
43
A Rendrl s a Gondviselsrl
gy tapasztaltam, hogy az emberi let aljn rend van. S mert az emberi let a Teremts legbonyolultabb megnyilatkozsi formja, valszn, hogy mshol is rend van, a kezdetlegesebb s egyszerbb ltezs vilgban is, a kzetek, mosmedvk, hllk s a bolygcsillagok termszetben is. Mindenben rend van, a dolgok eljutnak hozznk, akkor is, ha ujjunkat sem mozdtjuk, s rend van abban is, hogy idnknt mozdtjuk ujjunkat, vagy lelknket a clbl, hogy a dolgok eljussanak hozznk, mi eljussunk bizonyos helyzetekhez, emberekhez, gondolatokhoz, melyekhez szemly szerint, elodzhatatlanul kznk van. Mindebben rend van, ebben hiszek.
De hiszek abban is, hogy e rend mgtt szndk is van, melyet nem ismerek. Nevezd, ahogy akarod. n Gondviselsnek nevezem. Ez a szndk trdik velem, szemlyesen, bntet, vezet, elrendezi dolgaim, a mlybe taszt, minden pillanatban ellenriz, pti krlttem a vilgot s pt engem a vilgban, felhasznl. Aki ezt nem rzkeli idvel, vaksi s sket. Minden mgtt a Gondvisels van: ebben is hiszek.
44
A mltnyos tlkezsrl
Olyan mltnyossggal tlni a magad gyben is, mint ahogy mltnyossgra neveled magad a msok gyben. Nincs jogod a trelmetlensghez, mltatlansghoz, tlzott kvetelshez magaddal szemben sem. Ha azt akarod, hogy a vilg elismerje emberi rangodat, ismerd el te is a magad rangjt. S viselkedj annak megfelelen, trelmesen s nagylelken. Ne kvetelj magadtl tbbet, sem mst, sem rosszabbat, mint amit te mltnyosnak tlsz msok szmra. Nem lehet nmagunkkal szemben felttlenl kveteldzni. Iparkodj szernyebb lenni, tudjad, hogy erid gyszosan vgesek. Munkban, becsvgyban, emberi ignyben sznd magad is, nemcsak a tbbieket. Nem elg az embereket sajnlni; sajnld magad is. Te is ember vagy: s oly knny ezt a vilgi versenyben elfelejteni. Nemcsak msok felejtik el; legtbbszr magad is.
45
A llekrl s a hatalomrl
Minden rgi blcselet get krdse volt: "Mi van az ember hatalmban?" S egyhangan feleltk mind: "Csak a lelke."
Ez a legrgibb, igen, az egyetlen igazsg, melyet az ember rtelme megismert s flttlen igaznak elfogadott. Az id, a tapasztals, az rzkels s a tnds nem vltoztatta meg ezt az igazsgot. Csak lelknk van hatalmunkban, semmi ms. De ez a hatalom korltlan. Nem srtheti meg senki, nem veheti el tlnk senki a lelknk fltt gyakorlott hatalmat, nincs az a zsarnok, nincs az a trsadalmi rendszer, termszeti trvny, mely megakadlyozhatn, hogy lelknkben szabadok legynk. Ez a szabadsg flttlen. S ehhez a szabadsghoz odamrve minden ms szabadsg, melyet a trsadalom, a hatalom s a pnz adhat neknk, tredkes s viszonylagos.
46
Az orvosokrl s az gtjakrl
A kzpkorban lt a balhit, hogy az orvosok hozzk a betegsgeket egyes vidkekre, mint mestersgk anyagt. Montesquieu vszzadok mltn szembefordult e tvhittel.
Nem az orvosok hozzk a betegsget, hanem a betegsgek hozzk az orvosokat. S csakugyan azt ltjuk, hogy minden gtjnak ms s ms orvos a megfelel. A gygymd, melynek Prizsban lelkes s okos hvei vannak, nem gygyt Konstantinpolyban. Az orvossg, mely Oslban biztosan hat, nem hat egszen biztosan Marseille-ben vagy
|